Daarmee zitten we weer op één lijn
Nog als aanvulling: bij
de media gaat mij het erom, dat een onderwerp wordt opgepakt en niet blijft liggen of wordt genegeerd. Over diversiteit of verschraling heb ik recent al iets in de huiskamer gedropt. Hoe een onderwerp wordt behandeld, is minder spannend.
Jose2501 schreef: ↑23 jan 2021 12:04
Zo lees ik vanmorgen in de Volkskrant dat leden van het OMT dreigden op te stappen omdat vanuit de politiek teveel druk werd uitgeoefend. Vooral vanuit het Catshuis.
Ik weet niet wat anderen hiervan vinden, maar persconferentie na persconferentie benadrukten Rutte en de Jonge dat adviezen van OMT leidend waren in het nemen van de maatregelen. En dat de regering daar altijd volledig achter stond. De zoveelste leugen dus van Mark Rutte.
Moneyman schreef: ↑23 jan 2021 14:59
Mooi voorbeeld van conclusies op aannames. Je concludeert dat Mark Rutte heeft gelogen. Je miskent daarmee dat ook he OMT een eigen verhaal kan vertellen, en dat de Volkskrant ook een eigen draai gegeven kan hebben. Oftewel: je conclusie kan zomaar volledig verkeerd zijn.
Ga ik niet in mee, Moneyman. Volkskrant had eerst een verzoek ingediend om bij de OMT-vergaderingen te mogen zijn, dat is afgewezen en als alternatief heeft de krant sinds maart 2020 regelmatig met OMT-leden gesproken. De weerslag daarvan is vandaag gepubliceerd en bij dit type artikel zeker nadat alle betrokkenen de tekst vooraf hebben gelezen. Uit het artikel komen verschillende issues naar voren:
- Op zondag wordt in het Catshuis overlegd en voorbereid. Toen het OMT op maandag vergaderde, kreeg je hierdoor 'mosterd na de maaltijd' effect. Op maandag nog adviseren over de beslissingen van zondag. Dat is sinds september 2020 opgelost, het OMT vergadert op vrijdag. (Nu Inkleuren: op vrijdag vergadert het kabinet ook en om de x weken is op vrijdag EU-overleg. Kans is klein dat tijdens de meetings nog onderling contact is, wellicht nog per SMS)
- Van Dissel blijkt de enige schakel tussen OMT en Kabinet te zijn en hij heeft de schijn tegen: zowel het OMT leiden als op zondag in het Catshuis zijn, gaat ten koste van de noodzakelijke afstand tussen beide rollen. Bovendien is de officiële route een andere: OMT advies gaat eerst naar een ambtelijke voorbereidingsgroep en dan pas naar de ministers.
Het verwijt van José, dat Mark Rutte heeft gelogen, gaat voor de periode maart-september 2020 zeker op. Puur door de chronologie kunnen de adviezen nooit leidend geweest zijn. Je kunt niet op zondag vergaderen, op maandag advies inwinnen en daarna de beslissingen naar buiten brengen.