Twee van de drie op dit het moment goedgekeurde vaccins zijn van het nieuwe mRNA type, die zouden qua werking en overlap het beste matchen als het gaat om combineren, maar dat AstraZenica vaccin is dat subtiel anders. Dat gebruikt een andere vector, BionTech/Pfizer en Moderna gebruiken een klein stukje RNA van het coronavirus zélf, om je afweersysteem op te starten, AstraZenica doet het mbv ik meen een gemodificeerd adeno virus, zegmaar meer traditioneel. Dat triggert dan ook weer het maken van afeercellen tegen dat spike eiwit, net als de andere twee, maar de route en gebruikte auto is veel meer verschillend.sylvesterb schreef: ↑09 feb 2021 21:29Vreemd, kan dat nergens vinden, heb je een bron hiervan?moederslink schreef: ↑09 feb 2021 20:55Maar ik behoor niet tot deze doelgroep .Jablan schreef: ↑09 feb 2021 20:32Er is één wijziging. Vanaf volgende week worden de WLZ Wet Landurige Zorg -cliënten, in kleinschalige woonvormen zonder instellingsarts, niet meer alleen met het vaccin van Moderna gevaccineerd, maar ook met het vaccin van BioNTech/Pfizer.
Ik las dat mijn 1e prik Pfizer is en mijn 2e prik Moderna of AstraZeneca, dát bedoel ik met mengen
Heb wel vernomen dat ze onderzoek doen wat er gebeurd als je dit doet in de bescherming, maar er is geen besluit genomen zover ik kan vinden.
Wetenschappelijk gezien zou dit gewoon prima zijn, de 2de prik is enkel om je immuunsysteem een extra setje te geven in het herkennen van Corona. Dus weinig om je druk over te maken, beide zijn prima vaccins met goede resultaten.
Kortom dat combineren is nog niet zo simpel, zeker niet van twee random vaccins.