alfatrion schreef: ↑09 jan 2021 16:07
NeoDutchio schreef: ↑09 jan 2021 15:51
Moneyman schreef: ↑09 jan 2021 13:33
Je benadert het vooral praktisch, en dat is bij dit soort situaties ook logisch. Mijn vraag was echter vooral juridisch van aard.
En dat blijft het verschil tussen u en mij, ik ben iemand van de praktijk.
Met andere woorden: je houdt je niet bezig met de vraag of de onderstaande juridische stelling ook juridisch gezien houdbaar is.
Met andere woorden: is een appel een banaan? Er werd mij door een ander een vraag gesteld of ik een bepaling in een overeenkomst rechtsgeldig zou vinden om een eigendom te vernietigen of door te verkopen. En daar heb ik netjes antwoord op gegeven. Waar u op doelt is uw vraag, een ander punt waar ook al antwoord op is gekomen:
Moneyman schreef: ↑09 jan 2021 13:31
De praktijk zal zijn dat bedrijven meestal niet een onredelijk korte termijn aanhouden alvorens daadwerkelijk zaken te vernietigen.
(...)
Heel praktisch: als de redelijke bewaarkosten de waarde overstijgen, kan je 'm gerust weggooien. Maak foto's van de staat, omschrijf 'm, en bewaar dat. Mocht er dan na 19 jaar alsnog iemand komen, wens ik 'm veel succes.
(...)
Zo doen wij het als gerechtsdeurwaarder heel vaak voor opslagbedrijven, waarbij de huurder spoorloos is. We breken de boel open, maken een proces-verbaal van constatering, verkopen de boel als het waardevol is en vernietigen het als het waardeloos is. Nog nooit fout gegaan in procedures.
Je hoeft dus niet iets jarenlang te gaan bewaren. Nu ben ik het vaak oneens met bepaalde situaties, maar als zelfs Moneyman niet 20 jaar wacht lijkt het mij dat dat dus niet nodig is. Wettelijk dus ook niet.
alfatrion schreef: ↑09 jan 2021 16:38
Het bedrijf heeft paar opties. De eerste is terugzenden en de tweede is opslaan. De eerste kost een klein bedrag. De tweede kost niets als het zelf doet en kan in de papieren lopen als je dat uitbesteed.
Voordat u domme dingen gaat zeggen, kijk dan eerst naar waar het over gaat. Een romp van een bankstel doe je niet even in een envelop en kan je voor een paar euro verzenden. Sterker, zelfs een pakketdienst neemt dat niet mee. En het opslaan van een romp kost zeker wat, namelijk enorm veel ruimte. Ruimte die je ook kan gebruiken voor het opslaan van materialen die je wel gebruikt bij het opknappen van bankstellen. Hout, schuim, stoffen, klein materiaal, enz.